Polityka prywatności
Kto jest administratorem danych osobowych
Administratorem danych osobowych, których zasady przetwarzania opisujemy w tym dokumencie jest Polskie Towarzystwo Walki z Mukowiscydozą Oddział w Gdańsku (dalej: PTWM o. Gdańsk) z siedzibą w Gdańsku przy ul. Polanki 119 80-308 Gdańsk. Aby się z nami skontaktować, należy wysłać wiadomość na adres e-mail: biuro@muko.gda.pl lub pocztą tradycyjną na adres siedziby.
W naszej Polityce prywatności zbieramy najważniejsze informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych w naszym stowarzyszeniu. Wskazujemy kluczowe grupy osób, których dane gromadzimy, oraz wyjaśniamy, w jakich celach to robimy, na jakiej podstawie prawnej, jak długo je przechowujemy. Informujemy również, jakie prawa przysługują osobom, których dane przetwarzamy.
W jaki sposób przetwarzamy Twoje dane
Większość danych przechowujemy w formie elektronicznej na komputerach biurowych, wynajętym serwerze oraz w telefonach. Przetwarzamy dane za pośrednictwem narzędzi informatycznych wykorzystywanych przez podmioty współpracujące z naszym Stowarzyszeniem: przede wszystkim system poczty e-mail oraz chmury do przechowywania plików. Część danych przechowujemy w formie dokumentacji papierowej.
Komu powierzamy twoje dane
Dane osobowe powierzamy do przetwarzania podmiotom, z którymi na stałe współpracujemy, a które odpowiadają za:
techniczną obsługę informatyczną Stowarzyszenia,
obsługę strony internetowej
Podmioty te działają na podstawie umów powierzenia i na równi z nami są zobowiązane do ochrony danych osobowych.
Ponadto w przypadku korzystania z komunikacji pocztą tradycyjną dane osobowe powierzamy do przetwarzania pośrednikom pocztowym (Poczcie Polskiej oraz innym firmom działającym na podstawie prawa pocztowego) na podstawie umów powierzenia i regulaminów usług.
W niektórych sytuacjach przekazujemy dane innym odbiorcom (np. współpracującym z nami przy organizacji szkolenia lub innego wydarzenia). W takich przypadkach zawsze o tym uprzednio informujemy, np. przy rejestracji.
Prawa osób, których dane przetwarzamy
Wszystkim osobom, których dane przetwarzamy, przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych, prawo uzyskania kopii danych, a także prawo żądania sprostowania oraz – w określonych przypadkach – usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania.
Osoby, których dane przetwarzamy na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu (np. w przypadku wysyłki podziękowań osobom wspierającym nas darowiznami, osobom przekazującym 1% podatku oraz adresatom informacji prasowych), mogą zgłosić sprzeciw, oświadczając, że nie życzą sobie, byśmy w ten sposób wykorzystywali ich dane.
Jeśli przetwarzamy dane w celu realizacji umowy polegającej na wysyłce wcześniej zamówionych materiałów (np. listy mailingowe), w każdej chwili można z niej zrezygnować. Inne umowy (np. darowizny) można wypowiedzieć na zasadach określonych w kodeksie cywilnym lub w samej umowie.
Jeśli przetwarzamy dane na podstawie zgody, można ją w każdej chwili wycofać. W obu tych przypadkach (gdy przetwarzamy dane na podstawie umowy lub zgody) osoby, których dane przetwarzamy, mają też prawo żądania przeniesienia swoich danych.
Zależy nam na tym, aby realizowanie Twoich praw dotyczących przetwarzanych przez nas danych było jak najprostsze. Jednak jako administrator danych musimy mieć pewność, że nie udostępnimy Twoich danych osobom nieuprawnionym. Dlatego jeśli będziemy mieli wątpliwości co do tego, że osoba, która np. prosi o dostęp do danych lub żąda ich usunięcia, to rzeczywiście osoba, której dane przetwarzamy, możemy zwrócić się do niej z prośbą o dodatkowe informacje.
Jeśli uważasz, że Twoje prawa zostały naruszone, możesz złożyć skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Jednak jeśli zauważysz jakiś problem, poinformuj o nas o nim. Staramy się, żeby jak najlepiej chronić Twoje prawa, jeżeli wskażesz nam błędy w procesie przetwarzania danych, będziemy chcieli jak najszybciej je naprawić.
Czyje dane przetwarzamy
Dane użytkowników stron w domenie
Za pośrednictwem naszych stron internetowych zbieramy dane tylko w takim zakresie, w jakim jest to niezbędne do zarządzania tymi stronami, zapewnienia sprawnego działania oferowanych w ich ramach funkcjonalności oraz analizowania skuteczności komunikacji.
Nasze narzędzie do generowania i analizowania statystyk odwiedzin stron Google Analytics zbiera przy pomocy skryptu: adres IP , typ urządzenia, z którego następuje połączenie, typ systemu operacyjnego, nazwę domeny, z której użytkownik wchodzi na naszą stronę, dane lokalizacyjne (państwo, miasto), informacje o tym, jakie treści na naszej stronie odwiedził dany użytkownik.
Gromadzone dane nie są kojarzone z konkretnymi osobami przeglądającymi nasze strony. Każdy może korzystać z nich anonimowo – nie wymagamy rejestracji. Nie zabiegamy o identyfikację, chyba że jest to niezbędne ze względu na charakter podejmowanej czynności, czyli np. w przypadku przekazywania darowizny.
Opublikowane na stronie informacje będą przechowywane do końca działalności naszego Stowarzyszenia.
Opisane zasady dotyczą jedynie serwisów znajdujących się w domenie www.muko.gda.pl Nie odpowiadamy za politykę prywatności innych stron internetowych, do których linki znajdują się na naszych stronach.
Dane osób będących naszymi członkami
Dane osób stowarzyszonych w naszej organizacji przetwarzamy w celach statutowych odnoszących się do samych członków, jak np. umożliwienie członkom PTWM o. Gdańsk uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu, realizacja uprawnienia czynnego i biernego prawa wyborczego do organów statutowych naszego stowarzyszenia. Dane członków przetwarzamy także w związku z podstawową działalnością stowarzyszenia przez co należy rozumieć świadczenia szeroko pojętej pomocy beneficjentom i ich rodzinom poprzez wsparcie socjalne, psychologiczne, prawne i dietetyczne, prowadzenie subkonta 1% i subkonta darowizn, pomoc chorym w zbiórce środków na leczenie, organizację projektów domowej rehabilitacji, działalność informacyjną, edukacyjną i wydawniczą, w tym organizację warsztatów, szkoleń, wydarzeń charytatywnych, , kontakt telefoniczny, mailowy i wysyłkę korespondencji dotyczącej funkcjonowania PTWM, o. Gdańsk, w tym realizowanych projektów i wydarzeń, podejmowanie wszelkich działań mających na celu poprawę jakości życia chorych na mukowiscydozę.
Dane Beneficjentów PTWM oddziału w Gdańsku
Celem, w jakim przetwarzamy dane osobowe beneficjentów i ich rodzin jest świadczenie różnorakiej pomocy poprzez wsparcie socjalne, psychologiczne, prawne i dietetyczne, prowadzenie subkonta 1% i subkonta darowizn, pomoc chorym w zbiórce środków na leczenie, organizację projektów domowej rehabilitacji, działalność informacyjną, edukacyjną i wydawniczą, w tym organizację warsztatów, szkoleń, wydarzeń charytatywnych, kontakt telefoniczny, mailowy i wysyłkę korespondencji dotyczącej funkcjonowania PTWM o. Gdańsk, w tym realizowanych projektów i wydarzeń, podejmowanie wszelkich działań mających na celu poprawę jakości życia chorych na mukowiscydozę.
Dane pracowników
Nasze stowarzyszenie przetwarza dane osobowe pracowników, zatrudnionych na podstawie przepisów prawa pracy, co stanowi obowiązek prawny administratora danych. Okres przetwarzania danych po zakończeniu umowy wynika z przepisów prawa i wynosi 50 lat liczonych od rozwiązania/wygaśnięcia umowy o pracę, dla pracowników zatrudnionych po 01.01.2019 r. 10 lat od dnia ustania zatrudnienia, a w przypadku danych przetwarzanych na podstawie zgody-do momentu jej odwołania.
Dane wolontariuszy
Dane osobowe wolontariuszy zbieramy na etapie rekrutacji osób chcących wspomagać nasze stowarzyszenie w realizacji celów statutowych. Celem przetwarzania danych jest proces rekrutacji, a docelowo wsparcie w realizacji projektów i zadań PTWM o. Gdańsk. Dane wolontariuszy przetwarzamy przez 5 lat liczonych od rozwiązania/wygaśnięcia porozumienia wolontariackiego, a w przypadku danych przetwarzanych na podstawie zgody-do momentu jej odwołania.
Dane osób wspierających nasze stowarzyszenie darowiznami
Dane osób wspierających nas darowiznami przetwarzamy przez 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym w systemie odnotowaliśmy ostatnią interakcję z daną osobą np. otrzymaliśmy darowiznę.
Dane osób wspierające nas 1% podatku
Od urzędu skarbowego otrzymujemy dane osób, które przekazały nam 1% podatku i zaznaczyły w formularzu PIT zgodę na przekazanie nam swoich danych. Są to: imię i nazwisko podatniczki lub podatnika, adres, wysokość przekazanej kwoty podatku, dane współmałżonka/-ki – w przypadku wspólnego rozliczania podatku – oraz ewentualne dodatkowe informacje zamieszczone w rubryce formularza PIT dotyczącej 1%. Dane przetwarzamy na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu w celu podziękowania za wsparcie. Na adresy przekazane nam przez urzędy skarbowe raz w roku wysyłamy list z podziękowaniem, podsumowanie, na co wydaliśmy otrzymane pieniądze, oraz egzemplarze naszych materiałów. Jeśli nie życzysz sobie, żebyśmy przetwarzali Twoje dane w tym celu, nie zgadzaj się na przekazywanie nam ich przy okazji kolejnego rozliczenia podatku. Jeśli już je przekazałeś/-aś, ale zmieniłeś/-aś zdanie, wyślij swój sprzeciw na adres: biuro@muko.gda.pl
Dane osób wspierających nas 1% podatku przetwarzamy na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu w celu zarządzania relacjami przez 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym w naszej bazie odnotowaliśmy ostatnią interakcję z daną osobą np. otrzymaliśmy darowiznę.
Dane osób uczestniczących w wydarzeniach publicznych
W przypadku organizowania otwartych wydarzeń publicznych nie prosimy o podawanie danych osobowych. W przypadku wydarzeń wymagających rejestracji co do zasady prosimy o podanie: imienia i nazwiska, adresu e-mail, numeru telefonu, chyba że charakter wydarzenia np. szkolenia, będzie wymagał zebrania innych informacji. W takim przypadku podanie danych jest dobrowolne, ale
konieczne do zarejestrowania się na wydarzenie. Dane te przetwarzamy w celu organizacji wydarzenia – jest to niezbędne do wykonania umowy.
Po zakończeniu wydarzenia dane przetwarzamy na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu w celu zarządzania relacjami. Dane osób zakwalifikowanych na wydarzenia wymagające rejestracji przetwarzamy przez 2 lata od końca roku kalendarzowego, w którym w systemie odnotowaliśmy ostatnią interakcję z daną osobą np. otrzymaliśmy darowiznę lub odnotowaliśmy udział w organizowanym przez nas wydarzeniu. Dane pozostałych osób usuwamy niezwłocznie po zakończeniu wydarzenia, jednak nie później niż 6 miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym się ono odbyło. Jeśli chcesz, żebyśmy usunęli je wcześniej, wyślij swój sprzeciw na adres: biuro@muko.gda.pl W przypadku wydarzeń organizowanych ze środków grantodawców wymagających od nas przechowywania dokumentacji przez dłuższy okres, odpowiednią informację udostępnimy przy zapisie na wydarzenie.
Przy okazji organizacji niektórych wydarzeń pytamy dodatkowo o zgodę na informowanie o innych inicjatywach o podobnym charakterze. Osoba, która ją wyraziła, może ją w każdej chwili wycofać, ma też prawo żądania przeniesienia swoich danych. Jeśli tego nie zrobi, będziemy jej dane przechowywać do końca działalności naszego stowarzyszenia.
Dane osób korzystających z kanałów komunikacji niepublicznej
Dane osób, z którymi kontaktujemy się za pośrednictwem poczty elektronicznej (adresy w domenie www.muko.gda.pl), telefonicznie, za pośrednictwem SMS-ów, aplikacji Messenger czy listownie, przetwarzamy na podstawie uzasadnionego interesu, w celu obsługi korespondencji, w celach wynikających z treści komunikacji lub w celu nawiązania kontaktu w przyszłości. Dane te mogą obejmować imię i nazwisko, adres, adres e-mail, numer telefonu oraz ewentualne inne informacje zawarte w treści wiadomości. Podanie tych danych jest dobrowolne. Dane przetwarzamy w celu zarządzania relacjami do końca działalności stowarzyszenia.
Dane osób kontaktujących się z nami za pośrednictwem portali społecznościowych
Facebook, Instagram i Twitter są administratorami danych osobowych swoich użytkowników i przetwarzają je na podstawie własnych regulaminów. Kiedy wchodzisz w interakcję z nami poprzez Facebook, Instagram lub Twitter (reakcje na posty, udostępnienia/retweety, komentarze, wiadomości prywatne, a nawet poprzez sam fakt „polubienia”), administratorem Twoich danych osobowych staje się oprócz Facebooka, Instagrama czy Twittera także Polskie Towarzystwo Walki z Mukowiscydozą oddział w Gdańsku. Dane, takie jak imię i nazwisko/nick, wizerunek, profil publiczny oraz inne informacje przekazane w wiadomościach lub komentarzach, przetwarzamy na podstawie naszego prawnie uzasadnionego interesu, w celu odpowiedzi na komentarze i wiadomości, utrzymywanie relacji z osobami wchodzącymi z nami w interakcje.
Twoich interakcji z nami na Facebooku co do zasady nie łączymy z informacjami, które przekażesz nam w inny sposób (np. e-mailem), chyba że coś innego wynika z okoliczności (np. napisałaś/-eś do nas wiadomość prywatną na Facebooku, w której podałaś/-eś adres e-mail z prośbą o kontakt). Nikomu nie przekazujemy Twoich danych osobowych. Miej jednak na uwadze, że do wszystkich informacji o Tobie ma dostęp odpowiednio Facebook, Instagram i Twitter jako administratorzy portali.
Zachęcamy do dbałości o własne dane osobowe, dlatego jeśli chcesz podzielić się z nami swoimi danymi czy informacjami wymagającymi poufności, nie czyń tego za pośrednictwem portali społecznościowych, a wybieraj kanały komunikacji nad którymi mamy kontrolę tzn, e-mail, telefon, tradycyjna komunikacja listowa. Zachęcamy także do szyfrowania wysyłanych wiadomości.
Tekst polityki obowiązujący od dnia 22.06.2022